De ontwikkelaars van MindsEye hebben gereageerd op de aanhoudende klachten na de lancering van de game. In een open brief aan de community laat het team weten “hartverscheurd” te zijn dat niet alle spelers de game konden ervaren zoals bedoeld. Na een intensieve zoektocht is vastgesteld dat een geheugenlek verantwoordelijk was voor het merendeel van de crashes, iets dat naar schatting 1 op de 10 spelers trof.
Gelukkig komt er snel een oplossing. Hotfix #1 wordt tussen 13-15 juni uitgerold op pc, en volgt op consoles zodra deze door de PlayStation- en Xbox-certificering is goedgekeurd. Deze eerste patch richt zich op:
- Verbeterde CPU- en GPU-prestaties
- Optimalisatie van het geheugengebruik
- Lagere moeilijkheidsgraad bij de CPR-mini-game
- Een nieuwe optie om Depth of Field aan te passen of uit te zetten
- Herstel van ontbrekende besturing in MineHunter en Run Dungeon
- Pop-upwaarschuwingen voor pc’s zonder Hardware Accelerated GPU Scheduling en voor systemen met instabiele CPU’s
Meer fixes onderweg
De studio stopt daar niet. Een tweede hotfix volgt in de week van 16 juni. Die pakt onder andere het probleem aan waarbij wielen niet draaien tijdens het rijden, en bugs waarbij spelers door de wereld zakken in het Car Manufacturing-gebied.
Tot slot komt er eind juni een derde, grotere update met bredere prestatieverbeteringen, balanswijzigingen in de “Hard”-moeilijkheidsgraad, animatie-fixes en verbeteringen aan de AI.
Transparantie voorop
De MindsEye-ontwikkelaars beloven dat ze “frequente en transparante updates” blijven geven en hun best doen om feedback en vragen van spelers te beantwoorden. Ondanks de moeizame start is het duidelijk dat het team zich volledig inzet om het spel op korte termijn te verbeteren.
“We zijn dankbaar dat jullie deze reis met ons maken,” aldus het team in de afsluiting van hun update. De eerste weken zullen cruciaal zijn voor het vertrouwen van de community — maar als het team zijn beloftes waarmaakt, zou MindsEye zich nog kunnen herstellen van zijn wankele start.