EA en DICE willen dat destructie in de volgende Battlefield weer voor nieuw spektakel zorgt en daarnaast ook nieuwe gameplay mogelijkheden creert.
DICE heeft een nieuwe update gegeven over de ontwikkeling van de nieuwe Battlefield en de doelen die men voor ogen heeft, maar ook de feedback die ze hebben gekregen op de speeltesten in Battlefield Labs. In het bericht behandelen ze hoe destructie in de nieuwste game wordt behandeld.
Wat betreft de doelen die het team voor ogen heeft, is er weinig veranderd. DICE wil nog steeds dat het gebruikt kan worden om spelers nieuwe tactische gameplay mogelijkheden biedt en dat spelers een zichtbare impact kunnen aanbrengen op hun omgeving.
Hoewel de vernietigingsambities van DICE vrij standaard zijn voor een moderne Battlefield, wil de ontwikkelaar de implementatie van het mechanisme en de manier waarop de eigenaardigheden ervan aan spelers worden gecommuniceerd, veranderen.
Een belangrijk doel dit keer is dat spelers gemakkelijk kunnen zien welke muren vernietigd kunnen worden (en welke niet), en welke delen van de omgeving beïnvloed kunnen worden door verschillende tools/speelstijlen. Zoals onthuld in een nieuwe blogpost, voegt de ontwikkelaar visuele en audioteksten toe om deze aspecten duidelijk te maken voor spelers.
Deze taal zou ook consistent moeten zijn in de hele game. DICE gaf het voorbeeld van een willekeurige muur, die schade kan oplopen door kleinere kogelinslagen, explosies en voertuigen die erdoorheen rijden. Hoe dunner de muur wordt, hoe meer dat tot uiting komt in het uiterlijk.
Elke “toestand” creëert nieuwe gameplay-mogelijkheden. Gaten die groot genoeg zijn, laten kogels van de ene naar de andere kant gaan, waardoor je vijanden achter dekking kunt raken. Audio- en visuele effecten worden afgespeeld om je te laten weten of je door een muur kunt schieten en of je treffers raak zijn.
De snelheid waarmee muren en andere verwoestbare objecten afbreken, varieert afhankelijk van hun oppervlaktype. Elke keer dat je iets afbreekt, ontstaat er puin en gruis dat overeenkomt met de hoeveelheid toegebrachte schade. Dat puin blijft zelf achter, waardoor er dynamische dekking ontstaat die de rest van de game blijft bestaan.
Battlefield Labs Early Pre-Alpha Destruction! 💣💥
byu/Dedzigs inBattlefield
DICE deelde ook een korte demonstratie van vernietiging uit een pre-alfaversie van de game. Als je de beelden die gelekt zijn van Battlefield Labs hebt gezien, zul je ongetwijfeld bekend zijn met dat deel van het level – het is immers het enige level waarop spelers kunnen spelen.
Naarmate Battlefield Labs verdergaat, wil de ontwikkelaar feedback verzamelen over de balans tussen vernietigbaarheid van de omgeving en de impact van verschillende vormen van nevenschade die door vernietiging worden veroorzaakt op de gameplay.
De ontwikkelaar wil ook de balans tussen vernietigbare objecten en hoe snel ze degraderen verbeteren, om nog maar te zwijgen van de algehele impact op de mapflow wanneer een groot deel van de omgeving is vernietigd.
Wij zijn in ieder geval erg benieuwd hoe DICE de Battlefield serie weer terug op de kaart gaat brengen. Tot dusver lijkt de game redelijk positief te worden ontvangen. Laten we hopen dat het team ook goed luistert naar de feedback van de community!