Voor Sony zijn de druiven extra zuur als je bedenkt dat het bedrijf hoopte dat Concord de toekomst van PlayStation had moeten worden. Vooral als je bedenkt dat het totale kostenplaatje van de game ruim 400 miljoen dollar is.
De game werd al na 11 dagen online te zijn geweest offline gehaald. Er werden slechts 25.000 exemplaren van de game verkocht en op Steam haalde de game uiteindelijk als “hoogtepunt” 1000 gelijktijdige spelers. Een kleine vergelijking: Helldivers 2 haalde toen nog 400.000 gelijktijdige gebruikers.
Als we de mannen van PlayStation podcast Sacred Symbols mogen geloven, zag Sony echt een toekomst in de game en zou de ontwikkeling ervan maar liefst 400 miljoen dollar hebben gekost.
I spoke extensively with someone who worked on Concord, and it's so much worse than you think.
It was internally referred to as "The Future of PlayStation" with Star Wars-like potential, and a dev culture of "toxic positivity" halted any negative feedback.
Making it cost $400m. pic.twitter.com/F5O0oy4gaQ
— Colin Moriarty (@longislandviper) September 20, 2024
Daarnaast claimen de mensen van de podcast dat er een giftige werkcultuur heerste bij Firewalk. Elk vorm van weerstand werd genegeerd door de leiding. Inmiddels is de regisseur van de game al een week geleden opgestapt bij de studio.
De mannen van de podcast zouden drie bronnen hebben geïnformeerd naar al deze punten en heeft vernomen dat director Ryan Ellis geëmotioneerd het team aansprak toen hij in de gaten kreeg dat Concord een mislukking zou worden.
We hopen in ieder geval dat Sony haar lesje geleerd heeft, al heeft het bedrijf al vaker zulke lessen gehad en er eigenlijk te weinig mee gedaan. Is het niet beter als Sony gewoon verder gaat waar men bij de PlayStation 3 en 4 zo goed in was? Namelijk goede singleplayer games maken!