Volgens Xbox-chef Phil Spencer is het juist goed dat het bedrijf ontwikkelaars verplicht om games op de Xbox Series S uit te brengen, als ze hun games ook op de Series X willen hebben.
De chef van de Xbox-divisie zegt dat door de komst van de verschillende PC-handhelds de release op de Series S als een voordeel. Het zal dan ook niet snel gebeuren dat de verplichting gaat verdwijnen.
In een interview met Destin Legarie zegt Spencer dat doordat de markt met PC-handhelds en de Nintendo Switch 2 er voor gezorgd heeft dat games sowieso al op verschillende specificaties gebouwd worden. Hiermee heeft Microsoft dus al een voorsprong, aangezien ze al enige tijd games met verschillende specificaties maken, dankzij de Xbox Series S.
Zo noemt hij Indiana Jones and the Great Circle als een voorbeeld hiervoor:
“Ik speel Indiana Jones (and the Great Circle) op de Series S en het ziet er geweldig uit. De console kan games van de huidige generatie op een prima manier afspelen. De meeste games moeten verschillende apparaten in het achterhoofd houden, en de specificaties van de Series S komt overeen met veel van de apparaten die tegenwoordig worden geïntroduceerd. Het is dan ook juist een belangrijk ontwerpaspect voor teams.”
De laatste maanden lijkt er juist meer kritiek op de Xbox Series S te komen. Zo moest Larian Studios hun game Baldur’s Gate 3 uitstellen, omdat het worstelde om de game op de Series S te laten draaien. Onlangs gaf het Chinese Game Science te kennen dat ze Black Myth: Wukong niet op de minder krachtige Xbox-console aan de praat kregen.
Ondanks dat sluit het verhaal wel aan met de geruchten over een Xbox handheld, die overigens inmiddels al door Phil Spencer is bevestigd. Al zullen we daar nog wel een aantal jaar op moeten wachten, omdat deze nog in de conceptfase zit.