Hoewel steeds meer uitgevers in de gamesindustrie gebruik maken van kunstmatige intelligentie (AI), blijft Nintendo toch liever op de traditionele manier games ontwikkelen.
Shuntaro Furuwake president van Nintendo heeft aan de investeerders van het bedrijf laten weten dat het bedrijf volledig bouwt op de first party ontwikkelaars. Hoewel de president erkent dat AI kan helpen bij creativiteit en efficiëntie, is hij toch een beetje sceptisch wat betreft problemen met intellectueel eigendom.
“In de game-industrie wordt AI-achtige technologie al lang gebruikt om de bewegingen van vijandige personages te controleren, dus game-ontwikkeling en AI-technologie zijn altijd nauw met elkaar verbonden geweest. Generatieve AI, de afgelopen jaren een hot topic, kan creatiever zijn, maar we erkennen ook dat er problemen zijn met intellectuele eigendomsrechten.“
“We hebben tientallen jaren aan kennis in het creëren van optimale game-ervaringen voor onze klanten, en Hoewel we flexibel blijven in het reageren op technologische ontwikkelingen, hopen we waarde te blijven leveren die uniek is voor ons en die niet alleen met technologie kan worden bereikt.”
Wat dat betreft lijken alle ontwikkelaars bij de first party studio’s van Nintendo zich geen zorgen hoeven te maken. Wat vinden jullie van het gebruik van AI bij het ontwikkelen van games?